LCHF, är det bra för mig?

LCHF

Idag är det sjätte dagen i min test av LCHF. Varför utsätter jag mig då för detta? Jo, jag kände att jag ville få en förändring av kosten och kanske lätta några kilo inför maran… Jag är själv totalt grön inom det här med ”mat-bokstavskombinationer” och visst hade och har jag funderingar och tvivel på effekterna.

  • Orkar man träna ordentligt
  • Vad är det för mat som gäller
  • Hur kommer jag att må under testen

Nu har jag bara börjat testen, men det fanns funderingar på att kapitulera redan under tredje dagens löppass. Ändå sprang jag då bara 8 km i lugnt tempo den dagen. Hela kroppen skrek och jag kände mig helt tom på energi. På fjärde dagen kom febern och kranen öppnade sig i öppet läge. Ja, antalet näsdukarna började alltså att minska i rasande fart… Ja, ni fattar!

Var det så tungt att springa för att jag hade något i kroppen? Eller var det minskad motståndskraft som fick mig att bli sjuk och därför… Hade det med kosten att göra?

När det gäller kosten så har jag kört hårt med att minska på kolhydraterna. Äter ca 20-30 g/om dagen. Kan lova att jag har varit sugen på lasagne sen den första dagen det här startade. Det är inte heller en överdrift att mixad blomkål, broccoli och diverse andra ovanjordsgrönsaker redan står mig upp i halsen. Det jobbigaste är nog ändå frukosten, där måste jag lära mig mer än bara äggomelett. Men jag hittar hela tiden nya recept för att få lite variation på kosten så det ska nog fungera.

I morgon blir det lasagne på LCHF-vis med zucchini istället för pastaplattorna… Hoppas mycket på den!

Återkommer i senare inlägg med info om hur det går. Känner inte att jag har märkt hur min kropp reagerar på det här med LCHF än. Men oavsett hur det nu går så ser jag mig själv pastaladda inför Stockholm Marathon.

Någon annan som kör eller har kört efter LCHF och samtidigt tränat, vad tycker ni?

 


14 comments on “LCHF, är det bra för mig?
  1. Helena skriver:

    Jag har testat. Funkar bra, bara man äter tillräckligt med fett. Därifrån får man energin.
    Nog går det att träna hårt & prestera med LCHF, kolla bara på Björn Ferry!
    Men innan kroppen anpassat sej så kan det kännas som att man tar några steg bakåt, energimässigt.

    • janne skriver:

      Då får jag ha lite tålamod alltså och låta kroppen anpassa sig till bokstäverna… Och skönt att kunna använda uttrycket ”Fett bra”! Bara det borde ju ge energi… 🙂

  2. Johan skriver:

    Hej Löparjanne! jag har inte testat LCHF men jag har fastat enligt 5:2-metoden i fem veckor och tappat 4 kg och det funkar bra att träna. Men nu vill jag inte tappa mer i vikt.

    Jag vet att många tränar och äter enligt LCHF och det funkar bra för dom. En del klagar på att det är jobbigt i början och andra fungerar det inte alls för. KÄnns det inte bra är det ju bara att pröva något annat. Vikten och hur det känns kanske är de viktigaste måtten på hur det funkar. Friskt vågat förresten. Man ska ju pröva det mesta, det är kul och alltid lär man sig något:)

    • janne skriver:

      Hej Johan, Låter som något för mig om jag inte får resultat på LCHF. Det är väl ungefär 4-5 kg som jag inte skulle vilja ha med mig runt Stockholms gator den 1 juni.

      Vi får se hur det utvecklar sig för min del. Som du säger så har jag testat iaf. och kanske lärt mig något. 🙂

  3. ljusblo skriver:

    Hej Janne !

    Jag har ätit lchf sedan februari 2012 och inte tänkt tanken en sekund att jag ska avbryta.
    Lchf är ett sätt att leva och i mina ögon ett otroligt bra sätt att leva.
    Jag har alltid varit väldigt sockerglad och jag inser nu att jag var riktigt sockerberoende.
    Åt jag inte kakor och godis i mängder så åt jag yoghurt och söta flingor om och om och om igen…
    Läste några böcker och blev riktigt förbannad hur vi luras att äta saker där sockret är gömt.
    Livsmedelsindustrin struntar fullständigt i hur vi mår, bara dom tjänar en massa pengar.
    Jag slutade med kolhydrater och sockersuget försvann.
    Det var en sån lättnad.
    Testade min favorit, julmust efter en vecka och den var så söt att jag inte kunde dricka den.

    Ja, så var det träningen då.
    Synd att säga att jag springer direkt ofta (periodare) men så mycket kan jag säga att det funkar precis lika bra på lchf-kost.
    Tidigare så kände jag av magen ibland vilket aldrig händer nu.
    Som du kanske redan märkt så existerar inte fisar i lchf-världen:-)
    Idag så gick jag upp klockan 9, åt frukost klockan 11 och åt tårta..!!!! (födelsedagsbjudning)
    (jodå, vi kan äta tårta… http://matochhalsa.se/recept/hallonmoussetarta/272 ) klockan halv 4.
    Sedan sprang jag 17 km med start halv 7 och det gick väldigt bra.

    Att du har diverse problem första veckan är helt normalt eftersom kroppen då ställer om sig.
    Hoppas att du fortsätter och att du läser allt du kommer över för det gör dig bara mer övertygad om att du är på rätt väg.
    Forsningsfusket av Ralf Sundberg är en otäck men helt sann historia.
    Läs den.

    Ha det gott

    • janne skriver:

      Hej ljusblo, Låter som att du har hittat det som fungerar bra för dig. Jag lovar att inte avbryta än, ska försöka att ta mig igenom den här omställningen. Tyckte det lät lite sorgligt det där med julmusten bara… Svårt att tänka mig en jul ut musten.

      Det där med att man blir en bättre medlöpare (fisfri) har jag inte tänkt på… Det går alltså att ligga i rygg på en LCHF-löpare under ett lopp 😉

      Tack för receptet på tårtan, hoppas få fira något snart med den godbiten! 🙂

      Ha det gott du med!

  4. Johan skriver:

    Hej Janne. Jag testade detta för ett par år sedan och det var nog inget för mig men känner helt igen mig i det där med energilösheten på träningen. Men jag försöker att hålla ner kolhydraterna numer i alla fall, och kanske kör lite mer åt GI-hållet.
    Lycka till!

    • janne skriver:

      Hej Johan, Då har du provat iaf. och vet det. Det där med energilösheten skrämmer mig, kan ju vara tungt ändå ibland.

      Det kanske blir att skriva en egen ”bokstavskombination” för att det ska vara perfekt. Vad sägs om LJPK=LöparJannes Perfekta Kost 🙂 Får se var det slutar…

  5. Magnus skriver:

    Morsning! Jag har kört LCHF under en månad ungefär och har lite blandade resultat, men huvudsakligen positiva!
    Jag tränar med Team Stockholm marathon på söndagar och kör enligt Szalkais program för att nå 4.30 1/6. MIN erfarenhet är att pass under två mil går rätt bra (även om känslan är ”svag” i omställningen), MEN pass över två rimmar funkar inte för mig. ”Väggkänsla” inträffar mellan 19 och 21 km ungefär. Jag har tagit fasta på Jonas Coltings råd: ”Train low, race high”. För mig är pass över 20 km mer av ett ”race” än ”training”.
    Jag kör LCHF söndag kväll till lördag lunch. Lördagsmiddag och söndagsfrukost är rätt kolhydratrika (pasta, ris, bröd…). Mina långpass blir oändligt mycket trevligare med denna kost och jag är helnöjd med resultaten (köra 28,7 km igår med TSM – helstark!). Jag tror du får testa dig fram, helt enkelt! Det som gäller för mig kanske inte gäller för dig 🙂 Jag kan däremot notera att jag på en månad med LCHF, i full maratonträning, som bas så har jag tappat snart 4 kg! Det underlättar… Lycka till!

    • janne skriver:

      Morsning, Att kolhydratladda varje vecka låter ju också som en bra grej. Du är helt klart på rätt väg om du kör 28,7 km och känner dig stark. Efter det är det ju bara viljan kvar in till stadion… Du kommer att vara nöjd den 1/6. Lycka till!

  6. Suzan skriver:

    Spännande test du utsätter dig för 🙂

  7. anneliten skriver:

    är det inte lite väl nära maran för att göra sådana experiment?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *