Sista långpasset innan maran

Stockholm visade upp sig med Marathonväder och flaggor som vajade… Gillar det här!

Ett sista långpass innan Stockholm Marathon fick bli måndagens träning. Nu ska de här sega benen få lite lättare jobb fram till den 2 juni, då det är dags för årets höjdpunkt. Rundan idag sprangs genom Hagaparken in till stan och Gärdet ut till Djurgården innan det var dags att springa hemåt igen. Distansen mätte 30 km och ett par stumma ben var grymt nöjda med att få stanna efter passet.


7 comments on “Sista långpasset innan maran
  1. Emilia skriver:

    Grymt Janne! Jag hejjar på dig framför tvn den 2 juni! 🙂

  2. Annie skriver:

    Vore extremt tacksam om du svarade på detta. Går det att ta sig igenom maran utan att ha tränat till den? Fick reda på att jag får ta över en kompis biljett förra veckan. Tränar 5-7 gånger i veckan normalt och har gjort det under flera år. Spinning, simning, bodypump och något löppass då och då (i mil-distansen). Har aldrig sprungit längre än en mil men är ju relativt vältränad – DOCK INTE på långlöpning. Är det ren idioti att ta ställa upp den 2 juni tycker du? Vill inte bli skadad för livet.

    Och hur ska jag tänka när jag inte är van på långpass? Är det bättre och springa så långt jag kan (kanske 15 km) och sedan gå/jogga resten. Eller ska man redan från början ex springa 10 min, gå 2 osv.

    • janne skriver:

      Den där var inte så lätt att svara på Annie… Det låter som att du är i god form efter bra och varierad träning. Nackdelen är ju självklart att du inte har några längre pass i kroppen, så att du vet hur du klarar längre distanser.

      Men eftersom du ändå tänkt möjligheten så tycker jag att du kan passa på att testa dig själv. Jag skulle då råda dig att starta med kortare löpningar redan från start, kanske 5 min löpning och 1 min ”snabb” gång. Sen när du blir tröttare så sänker du farten på gången, för att få tillräckligt med vila till nästa löpning. Lägg sen på 1 min på gången eller minska tiden på löpningen. Har två löparkompisar som inte hade tränat till en mara som körde 2 min löpning/2 min gång under hela maran, måltiden var då bara 15 min sämre än året innan då de sprang ”vältränade”.

      Låter klart spännande! Lova att höra av dig och berätta hur du gör! Och ett stort lycka till om du står där på Lidingövägen den 2 juni.

      Ha målsättningen att du ska sätta distansrekord… Sen får du se med hur mycket det blir! 🙂

  3. Ingmarie skriver:

    Jihaaa! Det kommer att springas galant! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *